CHOROBY ŻYŁ

Zalecenia

Unikaj długiego stania i siedzenia

Organizuj swoje życie tak, by jak najwięcej spacerować- ruch jest najlepszym lekarstwem dla nóg! Aktywnie wypoczywa] w czasie wolnym od pracy. Każdy spacer to dla Twoich nóg ulga.

Jeśli musisz stać lub długo siedzieć staraj się "rozruszać" mięśnie nóg. Najskuteczniej pomagają bardzo proste ćwiczenia: podnoszenie i opuszczanie stopy. Na pewno poczujesz, jak napinają i rozluźniają się mięśnie łydki. To właśnie one wypychają krew żylną do góry. Już kilka takich ruchów eliminuje bóle w okolicy kostki. Nie zapominaj o tym podczas wykonywania pracy w biurze, przy komputerze lub gdy długo podróżujesz bez szansy na przerwę lub spacer.

Zorganizuj swoje miejsce pracy z myślą o swoich nogach. Jeśli musisz siedzieć, zadbaj, by krzesło nie było zbyt wysokie. Stopy powinny swobodnie opierać się na podłodze. Nie możesz tez siedzieć na zbyt niskim fotelu. Jeśli kolana znajdują się powyżej poziomu bioder krew ma dodatkową i niepotrzebną barierę do pokonania.

Elewacja

Gdy poczujesz zmęczenie nóg i chcesz szybko odczuć ulgę połóż się i unieś je . Wówczas nadmiar krwi popłynie do serca. Kiedy Twoje stopy będą wyżej niz serce, krew sama spłynie z okolic kostek, bez dodatkowego wysiłku mięśni. Podnieś na stałe, około 10 cm, jedną stronę łóżka tak, aby Twoje nogi w czasie snu były wyżej. Nocny wypoczynek doskonale przygotuje nogi na trudy następnego dnia.

Ubranie

Ubranie które uciska Twoje ciało w okolicy nóg, bioder i pasa to dodatkowa przeszkoda dla powrotu krwi żylnej. Zwykłe podkolanówki najmocniej ściskają pod kolanem, dlatego powinnaś je usunąć ze swojej garderoby. Rajstopy modelujące sylwetkę, zbyt obciskają biodra i talię. Podobnie szkodliwie działają pończochy i pasy. Powinnaś polubić odzież w stylu sportowym, która nie krępuje ruchu Twoich mięśni i nie zaciska żył.

Sport

Ruch to najlepsza recepta dla zdrowia i urody Twoich nóg. Najlepsze są: gimnastyka, jazda na rowerze, pływanie, marsz, łagodny bieg po miękkich nawierzchniach.

Wszelkie sporty siłowe to mocne i długotrwałe skurcze mięśni. Omijaj siłownię i nie dźwigaj ciężarów.

Obuwie

Właściwie dobrane buty sprawią, ze każdy krok wypompuje krew z Twoich stóp. Zbyt wysokie obcasy powodują, że stale chodzisz na palcach i blokujesz mięśnie łydki. Zbyt płaskie buty to ciągły silny nacisk na żyły znajdujące się w podbiciu stopy. Najlepsze są buty sportowe z profilowaną wkładką lub półbuty na obcasach o wysokości od 2 do 5 centymetrów.

Unikaj przegrzewania organizmu

Pamiętaj, że Twoje żyły bardzo lubią zimno. Unikaj gorących kąpieli. Zimno obkurcza żyły, a delikatne masowanie zimną wodą, zgod­nie z kierunkiem przepływu krwi, jest bardzo pomocne.

Obowiązuje Cię moda na nieopaloną skórę. Każde nagrzewanie ciała, to rozszerzanie żył. Unikaj słońca. Dbając o gładką skórę zrezygnuj z depilacji gorącym woskiem. Są inne sposoby. Sięgasz może po kremy na cellulitis? Przeczytaj uważnie informacje producenta. Jeśli preparaty rozgrzewają ciało, powinnaś zmienić je na inne.

Otyłość

Jeśli masz skłonność do "problemów żylnych" powinnaś dbać o prawidłową wagę. Każdy kilogram nadwagi to dodatkowa praca dla Twojego serca i żył. Trudno walczyć z nadwagą, ale warto spróbować. Zasługujesz na to, by żyć bardziej komfortowo. Skorzystaj z porad specjalistów.

Stosowanie leków hormonalnych

Badania naukowe wykazały ważną rolę żeńskich hormonów płciowych w rozwoju niewydolności żylnej. Stosowanie środków hormonalnych stało się bardzo powszechne, np. w antykoncepcji, leczeniu trądziku, czy łagodzeniu skutków menopauzy. Jeśli cierpisz z powodu niewydolności żylnej lub obserwujesz tę dolegliwość w swojej rodzinie, przed zastosowaniem takiego leczenia powinnaś poradzić się specjalisty. Jeżeli już stosujesz tego typu leki kontroluj stan swoich żył, a gdy objawy niewydolności żylnej nasilą się, zgłoś to lekarzowi.


Przeczytaj więcej o leczeniu >






Projekt i realizacja: Maciej Maliszewski - Webdesign